דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו גישור גירושין? 

מאת    [ 10/07/2018 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 2439 פעמים ]

הליך גירושין הוא הליך מורכב מאוד, שמצריך תעצומות נפשיות רבות ובוודאי שגם יכולות כלכליות. עם זאת, הליך גירושין יכול להיערך בשתי דרכים: הדרך האחת – באמצעות ניהול הליך גירושין מתחילתו ועד סופו, על כל המשתמע מכך. הדרך השנייה, היא בהסכמה של בני הזוג, דהיינו – ללא מחלוקות רבות ומורכבות, אלא פשוט באמצעות הסכם גירושין, שכולל את כלל נושאי המעטפת בגירושין. במאמר שלהלן, נבקש להתמקד דווקא באפשרות השנייה וכן לדון בנושא שנקרא "גישור גירושין". כל זאת, במאמר שלהלן, שנכתב לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים:

הליך גירושין – הנושאים הנדרשים בהסדרה:

במסגרת הליך גירושין ישנם מספר נושאי ליבה שבני הזוג צריכים להסדיר. הנושא הראשון הוא עצם הגירושין. בישראל, גירושין ונישואין נערכים לפי הדין הדתי–עברי. משכך, בני זוג שמבקשים להתגרש, יצטרכו לפנות בתביעה לבית הדין הרבני. תביעה לבית הדין הרבני מצריכה עילת גירושין מבין עילות הגירושין הקיימות בהלכה, לדוגמא – עילת הבגידה, מעשה כיעור, עילת מורדת ועוד. במקביל, גירושין בבית הדין הרבני יכולים גם להיעשות בהסכמה, דהיינו – באמצעות הגשת הסכם גירושין לאישור הדיינים.

משמורת ילדים – נושא משמעותי שבני זוג צריכים להסדיר במסגרת תביעת גירושין, הוא נושא משמורת הילדים. כלומר, היכן הילדים ישהו, מי יישא באחריות השוטפת לגידולם, או שאולי יבחרו ההורים במשמורת משותפת, שבמסגרתה זמן הגידול והשהות עם הילדים יתחלק באופן שווה, אך כך גם האחריות השוטפת להם.

מזונות ילדים – ככלל, במסגרת הליך גירושין, האב חייב במזונות ילדיו וזאת לפי ההלכה העברית. החבות במזונות היא לרוב מוחלטת, אך עדיין, מחלוקות רבות בענייני מזונות נדונות מידי יום, הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה, אשר לו סמכות מקבילה לעסוק בנושא.

חלוקת רכוש בין בני זוג – נושא נוסף ומשמעותי שבני זוג בהליך גירושין צריכים להסדיר, הוא נושא חלוקת הרכוש. הדין הוא כי רכוש משותף של בני הזוג יחולק ביניהם באופן שווה במהלך גירושין. עם זאת, זוגות רבים מוצאים עצמם במחלוקות קשות באשר לאופן חלוקת הרכוש.

נעיר, כי לבית הדין הרבני יש סמכות בלעדית לעסוק בתביעות לגירושין ונישואין, אך ברשותו סמכות מקבילה לעסוק גם בענייני מזונות, משמורת וחלוקת רכוש ובלבד שתביעת הגירושין שמוגשת אליו, כוללת גם את הנושאים הללו (מה שמכונה בעגה המקצועית: "כריכה"). במקביל, לבית המשפט לענייני משפחה, יש סמכות לעסוק בכלל הנושאים הנוגעים לתחום דיני המשפחה, למעט – תביעות לגירושין ונישואין.

גישור בגירושין:

בשנים האחרונות, אנשים רבים המצויים בסכסוך משפחתי, לרבות גירושין, פונים דווקא להליך גישור. הליך גישור, כשמו כן הוא – הליך שמנסה להוות גשר בין בני הזוג ולהביאם לידי הסכם פשרה. הליך גישור, מתנהל בפני מגשר גירושין, שהוא לרוב שופט בדימוס או עורך דין דיני משפחה בעל בקיאות בתחום המשפחה. במסגרת הליך גישור, אין כוונה להכריע לצד מסוים, אלא כל תכליתו של הליך הגישור היא להביא את בני הזוג לידי הסכמה והסכם גירושין. להבדיל מהליך משפטי, הליך גישור נעשה באווירה הרבה פחות פורמאלית והרבה יותר נעימה. כמו כן, דברים שנאמרים במסגרת הליך גישור, לא מתפרסמים, אלא חל עליהם חיסיון.

יתרונות הגישור גירושין:

אין ספק שלהליך גישור גירושין יש יתרונות רבים, כדלקמן: ההליך הרבה יותר נעים לבני הזוג, כפי שתיארנו לעיל, הרבה פחות פורמאלי ולא כולל את הקושי שקיים בהתדיינות משפטית. הליך גישור, הוא הליך שנשלט על ידי בני הזוג: אם ברצונם להפסיק את הליך הגישור, הם יפסיקו. אם ברצונם לסיימו בהקדם, הם יוכלו לפעול בהתאם. הליך גישור, מביא בסופו של דבר להסכמה. הסכמה צריכה להיות מדעת וכאשר היא אכן מתקבלת, היא תמיד עדיפה לבני הזוג מאשר הכרעה משפטית, שהיא בבחינת "ייקוב הדין את ההר". כמו כן, הליך גישור, זול בהרבה מאשר התדיינות משפטית.

חסרונות הגישור:

לעיתים צד מסוים להליך גישור, עשוי לעשות בהליך שימוש כדי לעכב את תביעת הגירושין. כמו כן, לעיתים הליך גישור, יוצר הסדר פשרה שלא בהכרח מיטיב עם צד מסוים. אך למרות החסרונות, נראה כי לגישור גירושין, יש סגולות רבות מאוד.

לסיכום:

אין ספק, כי הליך גישור הוא הליך ראוי, שכלל, מיטיב עם בני הזוג. לכן, אם אתם נמצאים בהליך גירושין, רצוי מאוד לבחון את האפשרות לפנות להליך של גישור במסגרת הליך הגירושין. הדבר רק יכול לסייע לבני הזוג.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'
www.hhlaw.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב